- kulturhistoriska museer
- historia
- kulturhistoria
- virtualitet
- Helsingfors-identitet
- fotografier
- kulturevenemang
- museer
- utställningar
- stadshistoria
Tidmaskin
Beskrivning
Många har säkerligen någon gång haft drömmen om att ha en möjlighet att kika i människors liv och leverne förr i tiden. I Helsingfors stadsmuseum kan museibesökarna träda in i Tidsmaskinen som tar oss tillbaka hundra år i tiden till ett livfullt Helsingfors med autentisk känsla.
Signe Branders fotografier av Helsingfors vaknar till liv
Den nya Tidsmaskinen väcker Signe Branders fotografier till liv och den immersiva, interaktiva rumsinstallationen leder besökaren genom Helsingfors förflutna. Tidsmaskin 2.0 tar tidsresenären till Helsingfors i början av 1900-talet, där de nya stenslottens stad vinner terräng från de gamla trähusen. Den nya staden är en blandning av nationalromantik, jugend och nordisk klassicism – gamla traditioner och nya vindar.
På Branders tid kunde Helsingfors för första gång beskådas från de nya utsiktsplatserna, såsom Nationalmuseets torn. Förutom fågelperspektiven fotograferade Brander panoramabilder även på gatunivån och fångade på så sätt stadslivets vardagliga detaljer. I Tidsmaskin 2.0 ser man projiceringar som baserar sig på Branders panoramabilder av Berghälls kyrka och Nikolaikyrkan, alltså den nuvarande Domkyrkan.
Brander, som var född den 15 april 1869, fotograferade Helsingfors och livet i Helsingfors i början av förra århundradet, då Helsingfors fornminnesnämnd anställde henne till att föreviga den snabbt förändrande staden. De 907 glasnegativen som Brander fotograferade under åren 1907–1913 bildar grunden till stadsmuseets samlingar.
Framtidens teknologi i museet
Tidsmaskin 2.0 har tagits fram i samarbete med Teatime Research Oy och inom projektet Virtuaalihubit hos Demos Helsinki och Finnish Virtual Reality Association ry. Tidsmaskin 2.0 har också finansierats med Museiverkets bidrag till innovativa projekt hos yrkesmässigt drivna museer.
I Tidsmaskinen utnyttjas bland annat väggprojektioner, ljud, animering och 3D-virtuell teknologi. Resan i tiden kan upplevas både i utrymmet och med hjälp av virtuell verklighet-anläggningar. Anläggningarna och teknologin förblir dock i bakgrunden så att möten mellan människor, minnen och förbindelsen med det förflutna kan stå i främsta rummet.